Sälj Med Oss
TRYGGHET OCH OMSORG
Vi kommer att guida Er hela vägen, vi ger er en tydlig bild redan från start om vad Ni kan förvänta er av oss men också vad vi önskar av er för att vi ska få till ett så bra resultat som möjligt. Att förmedla någons hem är ofta betydligt mer än att bara få ut ett så högt pris som möjligt, värde kommer i många olika former. Vi har inte som mål att vara störst, vi har som mål att vara det bästa alternativet för just Er. Vi strävar därför efter kvalitet inte kvantitet, detta med trygghet och omsorg som grund.
Vi finns där som bollbank i vått och torrt, praktiskt, juridiskt och känslomässigt.
ÖPPNA MARKNADEN
Nå ut så brett som möjligt med olika publika marknadsföringskanaler, öppet och/eller riktade annonseringar till specifika målgrupper. Utöver marknadsföringen så jobbar vi även precis som vid underhandsförsäljningar med nätverkande och våra register.
UNDERHAND
Det är viktigt att ha ett bra nätverk och ett brett register. Underhand är för dig som önskar sälja utanför den offentliga strålkastaren. Vi är i ständig dialog med potentiella köpare som söker specifika bostäder.
STEG 1 AV 15 – KONSULTATION OCH VÄRDERING
När du går i tankarna att byta bostad rekommenderar vi att börja med en värdering av din nuvarande bostad.
Vi gör en värdering av bostaden och återkommer med en offert på försäljning och förslag på tidplan, ev förslag på rekommenderade åtgärder innan försäljning samt en preliminär kapitalvinstberäkning och nettovinstkalkyl vid behov.
Det är många delar att tänka på vid försäljning av sin bostad och kan skilja sig ganska mycket från fall till fall. Kontakta oss genom formuläret, per mejl, telefon eller kika gärna in på vårt kontor på Fredsgatan 12 i Nynäshamn så bokar vi in en fri konsultation på plats hemma hos dig.
STEG 2 – FÖRMEDLINGSUPPDRAG
När du tagit det viktiga beslutet och bestämt dig för att sälja med oss upprättas ett förmedlingsuppdrag som ska skrivas under av säljare och mäklare.
Vi tackar ödmjukt för förtroendet och gör vårt allra bästa i varje affär.
I förmedlingsuppdraget som oftast skrivs på 3 månader står villkoren för förmedlingen.
STEG 3 – BESIKTNING, FÖRSKRING, FRISKRIVNING OCH ENERGIDEKLARATION
Vill man vara väl förberedd kan en förbesiktning av bostaden utföras. Det är mer vanligt när det gäller hus än lägenhet. Besiktningen ger en grund för köpare att lättare ta beslut om de är intresserade av bostaden och vilket bud man vill lägga, vilket pris man är beredd att betala. Besiktningen är oftast även grund för en sk säljarförsäkring. En säljare är ansvarig i 10 år efter försäljning för dolda fel när det gäller hus/fastighet och 2 år när det gäller en bostadsrätt.
Vi hjälper till att ta fram förslag som vi sedan administrerar med bokning och beställning.
Vi hjälper även till med att administrera, boka, beställa samt förklara innebörden av en energideklaration som ska finnas enligt lag och vara yngre än tio år.
Båda går att friskriva sig ifrån och vi förklarar för och nackdelar.
STEG 4 – FOTOGRAFERING
ngen så får du som säljare tips och råd på vad man kan göra för att framhäva din bostad på ett sätt så att den tilltalar en specifik eller en så bred målgrupp som möjligt. Viktigt både inför fotograferingen och inför visningen.
Som hjälpmedel inför fotograferingen får du en checklista så du enkelt kan checka av rum för rum. Vid behov så hjälper vi även till med enklare styling alternativt tipsar om en bra stylist. Vi skräddarsyr alltid våra fotograferingar och anlitar professionella fotografer för bästa möjliga presentation av din bostad.
STEG 5 – FAKTAINSAMLING
För att minimera frågetecken och kunna skapa och säkerställa en så trygg och smidig affär som möjligt så är det viktigt att mäklaren får en bra uppfattning och kunskap om bostaden. Som säljare kommer du att få ett underlag från din mäklare där du kan uppge det du känner till om din bostad. Vid behov så hjälper vi såklart till att ta kontakt med kommunen, lantmäteriet, bostadsrättsföreningen eller vad det kan tänkas vara för att få fram nödvändiga handlingar om sådana finns att tillgå.
STEG 6 – BOSTADSBESKRIVNING
Utifrån den faktainsamling som gjorts upprättar mäklaren en beskrivning som ska godkännas av säljaren. Här väljs även de bilder som ska användas i marknadsföringen.
STEG 7 – MARKNADSFÖRING
Vi har stora möjligheter till att skräddarsy marknadsföringen. Främst används Hemnet och vår egen hemsida för att nå ut till den målgrupp som aktivt letar ny bostad, vid behov så används även marknadsföring i sociala medier för att nå ut till mer specifika områden och målgrupper. Utöver den offentliga marknadsföringen så har vi oftast ett brett kontaktregister med potentiella intressenter som tidigare visat intresse för en liknande bostad i ditt eller liknande område, dessa intressenter blir såklart kontaktade och informerade om att din bostad är till salu. En snygg skylt i kontorsfönstret blir det också.
STEG 8 – VISNING
När bostaden annonserats ut och varit tillgänglig under 1-2 veckor sker första officiella visningen. Detta sker oftast på helgen då så många som möjligt har tillfälle att titta. Antingen har man en öppen visning för alla som önskar komma, då behövs ingen föranmälan eller så har man bokade visningar där föranmälan krävs. Vid stort intresse kan förhandsvisning eller privatvisning hållas. Vilket alternativ som väljs bestäms i samråd med säljaren.
STEG 9 – BUDGIVNING OCH LÅNELÖFTE
En budgivning kan gå till på flera olika sätt, den vanligaste formen är en s.k. öppen budgivning där en eller flera intressenter kan framföra sina bud.
Är man intresserad av en bostad så är det bra att ha finansieringen klar, behöver man hjälp med ett lånelöfte kan man alltid kontakta en av våra mäklare, vi har god kontakt med flera banker och duktiga handläggare. En budförteckning med samtliga inkomna och framförda bud överlämnas till köpare och säljare på tillträdesdagen. För mer information kring regler för budgivningsprocessen vänligen kontakta en av våra mäklare så berättar vi mer eller skickar över informationen till dig.
STEG 10 – KONTRAKT
Nu är det dags att skriva kontrakt mellan säljare och köpare. Det är viktigt att veta att det inte är juridiskt bindande förrän båda parter har undertecknat köpekontraktet. Mäklaren tar fram alla juridiska dokument som krävs. Mäklaren hjälper även till med medlemsansökan till föreningen samt bistår med underlag som banken behöver.
STEG 11– HANDPENNING
Normalt så betalar köparen till säljaren en handpenning på 10% av köpeskillingen. Detta sätts in på ett klientmedelskonto hos mäklaren till dess att eventuella svävarvillkor är uppfyllda som tex besiktning. När alla villkor i kontraktet är uppfyllda och i en lägenhetsaffär medlemskapet är beviljat kan handpenningen betalas ut till säljaren. I detta skede tar mäklaren ut sitt arvode ur handpenningen.
STEG 12– FLYTT OCH STÄDNING
Om inget annat avtalats är du som säljare ansvarig för att bostaden städas. Mäklaren har vid kontraktstillfället informerat om vad som ingår i en flyttstädning. Vi rekommenderar att man tar hjälp av en städfirma då synpunkter på städning är ett av de vanligaste klagomålen en säljare kan få vid en försäljning.
STEG 13 – TILLTRÄDE
Parterna ska i god tid före tillträdet bli kallade till mötet. På tillträdesdagen tar köparen över ansvaret för bostaden och nycklar överlämnas. Säljare och köpare träffas i vanliga fall på mäklarens kontor för att föra över slutlikviden. En likvidavräkning upprättas. Eventuella lån som säljaren har ska lösas och resterande del sätts in på säljarens konto. Gäller det en fastighet ska lagfart sökas, detta sköter oftast köparens bank.
Vi påminner om allt som är viktigt att tänka på vid ett bostadsbyte, meddela ägarbyte, anmälan el, v/a, teckna hemförsäkring, sophämtning, slamtömning, informera ev samfälligheter.
Genomgång av den lagstadgade mäklarjournalen, där man tillsammans går igenom mäklarens arbete, ansvar och det som genomförts genom hela affären. Från första träffen med säljaren till överlämnande av nycklar.
STEG 14 – AVDRAG OCH REAVINSTBERÄKNING
ngen klar men det återstår en del för säljaren att göra och det är att deklarera försäljningen, året efter kontraktet är skrivet.
man så kan mäklaren hjälpa till att beräkna hur mycket skatt som skall betalas. För att kunna göra detta behöver säljaren fylla i uppgifter på vad man gjort i bostaden sedan man köpte den. Bra att göra när man fortfarande bor i bostaden som man sålt. Med detta som underlag kan mäklaren sedan göra en uträkning och även skriva ut en bilaga K5 för fastighet och K6 för bostadsrätt som är en bilaga till deklarationen. Deklarationen görs året efter man skrivit kontraktet men underlaget kan fyllas i när som helst. Får man en reavinst och en skatt som ska betalas bör man göra en fyllnadsinbetalning i mitten av februari året efter kontraktet är skrivet för att slippa extra kostnader.
Vi lämnar ut en mall för beräkning av kapitalvinst med de uppgifter som behövs.
STEG 15 – EFTER EN LYCKAD FÖRSÄLJNING
Vår kontakt och omtanke om kunden upphör inte efter tillträde. Ofta kommer vi tillbaka till bostaden för att se om och tillbyggnader, renoveringar. Kanske önskas en värdering.
Och ofta kommer vi tillbaka när det är dags att byta bostad igen. Vi har många återkommande kunder och det är en ära att få förtroendet igen. Det är många bostäder vid sålt flera gånger under mer än 20 år i Nynäshamn.
Tveka inte att höra av er för frågor och funderingar.