• Sälja bostad

  • Sälja bostad

Fastighetsmäklare med trygghet och omsorg

Vi kommer att guida dig hela vägen. Vi ger dig en tydlig bild redan från start om vad du kan förvänta dig av oss, men också vad vi önskar av dig för att vi ska få till ett så bra resultat som möjligt.

Att förmedla någons hem är ofta betydligt mer än att bara få ut ett så högt pris som möjligt, värde kommer i många olika former.

Vi har inte som mål att vara störst, vi har som mål att vara det bästa alternativet för just dig. Vi strävar därför efter kvalitet inte kvantitet, detta med trygghet och omsorg som grund.

Vi finns här som bollbank i vått och torrt, praktiskt, juridiskt och känslomässigt.

Fokus på varje enskild affär

För att du som kund alltid ska bli sedd, hörd och känna en trygghet i din kanske livs viktigaste affär, ser vi till att aldrig jobba med för många objekt samtidigt. I det finns även ett långsiktigt fokus, att du ska känna dig så pass nöjd att vi får fortsätta vägleda dig och din familj genom hela bostadskarriären. Att skapa en relation för en hel generation är fantastiskt roligt!

Erfarna lokala mäklare

Hus & Hem på Södertörn bildades 1998 med verksamhet främst i Nynäshamn. Våra mäklare har tidigare erfarenhet av att både driva och jobba inom franschiseverksamhet och dess affärsmodell, men är nu i helt egen regi och kan här bemöta kundernas önskemål med fria tyglar utanför specifika ramar och krav från ett huvudkontor. Vår strävan är inte att vara störst och ha flest försäljningar, utan istället lägga mer vikt på kvalitet än kvantitet, att kunna vara mer personliga och ha mer tid för varje uppdrag.

Erfarna lokala mäklare

Hus & Hem på Södertörn bildades 1998 med verksamhet främst i Nynäshamn. Våra mäklare har tidigare erfarenhet av att både driva och jobba inom franschiseverksamhet och dess affärsmodell, men är nu i helt egen regi och kan här bemöta kundernas önskemål med fria tyglar utanför specifika ramar och krav från ett huvudkontor. Vår strävan är inte att vara störst och ha flest försäljningar, utan istället lägga mer vikt på kvalitet än kvantitet, att kunna vara mer personliga och ha mer tid för varje uppdrag.

Styling & Foto

Presentationen av ditt hem är ytterst viktig för att fånga rätt målgrupp och intresse. Vi jobbar brett och erbjuder olika lösningar vid fotografering och styling. Just nu erbjuder vi enklare styling vid behov kostnadsfritt. Kontakta oss för mer information.

Marknadsföring

Vi använder oss av både traditionella och moderna verktyg för att kunna presentera och marknadsföra din bostad på bästa möjliga sätt.

Vi speglar verklighet och möjlighet, för att skapa trygghet och framtid.

Så säljer vi din bostad

Första kontakten

När du går i tankarna att byta bostad rekommenderar vi att börja med en värdering av din nuvarande bostad. Vi gör en värdering av bostaden och återkommer med en offert på försäljning, förslag på tidplan, ev. förslag på rekommenderade åtgärder inför försäljningen samt en preliminär kapitalvinstberäkning och nettovinstkalkyl vid behov. Det är många delar att tänka på vid försäljningen av en bostad, situationen och förutsättningarna kan skilja sig från fall till fall. Därför är det viktigt med ett bra samspel mellan oss som mäklare och dig som säljare för att hitta bästa möjliga upplägg för just din försäljning.

Kontakta oss genom formuläret, per mejl, telefon eller kika gärna in på vårt kontor på Fredsgatan 12 i Nynäshamn så bokar vi in en fri konsultation på plats hemma hos dig.

Förmedlingsuppdrag

När du har tagit det viktiga beslutet och bestämt dig för att sälja med oss upprättas ett förmedlingsuppdrag som ska skrivas under av säljare och mäklare. Din mäklare kommer att gå igenom avtalet och förklara dess innebörd innan avtalet skrivs under. Vi erbjuder även digital signering av uppdragsavtalet med Mobilt Bank-ID om du inte kan närvara på plats vid detta tillfälle. Vi tackar ödmjukt för förtroendet och ser fram emot ett glatt samarbete.

Besiktning/försäkring

Vill man vara väl förberedd kan en förbesiktning av bostaden utföras. Det är mer vanligt när det gäller fastighet än bostadsrätt. Besiktningen ger en grund för köparen att lättare ta beslut om de är intresserade av bostaden och vilket bud de vill lägga. Besiktningen är oftast även grund för en s.k. säljarförsäkring. En säljare är ansvarig i 10 år efter försäljning för dolda fel när det gäller fastighet och 2 år när det gäller en bostadsrätt.

Fotografering

Interiör- och exteriörbilder, drönarfoto, filminspelning, skymningsbilder och styling. Ja, alternativen är många. Inför fotograferingen så får du som säljare tips och råd på vad du kan göra för att framhäva din bostad på ett sätt så att den tilltalar en specifik eller en så bred målgrupp som möjligt. Som hjälpmedel inför fotograferingen får du en checklista så du enkelt kan checka av rum för rum. Vid behov så hjälper vi även till med enklare styling, alternativt så sätter vi dig i kontakt med en bra stylist. Vi skräddarsyr alltid våra fotograferingar och anlitar professionella fotografer för bästa möjliga resultat.

Faktainsamling

Vi lägger stor vikt vid trygghet för både säljare och köpare. För att minimera frågetecken och kunna säkerställa en så trygg och smidig affär som möjligt så är det viktigt att mäklaren får en bra uppfattning och kunskap om bostaden. Som säljare kommer du att få ett underlag från din mäklare där du kan uppge det du känner till om din bostad. Vid behov så hjälper vi dig såklart att få kontakt med kommunen, lantmäteriet, bostadsrättsföreningen etc. för att få fram nödvändiga handlingar om sådana saknas.

Beskrivning

Utifrån den faktainsamling som gjorts upprättar mäklaren en beskrivning som ska godkännas av dig som säljaren. Här väljs även de bilder som ska användas i marknadsföringen. Om du har en planskiss så ordnar vi så att den blir redigerad och redo för att användas i marknadsföringen.

Marknadsföring

Vi har stora möjligheter till att skräddarsy marknadsföringen. Främst används Hemnet, Booli och vår egen hemsida för att nå ut till den målgrupp som aktivt letar ny bostad. Vid behov så används även marknadsföring i sociala medier för att nå ut till mer specifika områden och målgrupper. Utöver den offentliga marknadsföringen så har vi oftast ett brett kontaktregister med potentiella intressenter som tidigare visat intresse för en liknande bostad i ditt eller liknande område, dessa intressenter blir såklart kontaktade och informerade om att din bostad är till salu. En snygg skylt i kontorsfönstret blir det också.

Visning

När bostaden annonserats ut och varit tillgänglig under 1-2 veckor sker första officiella visningen. Detta sker oftast på helgen då så många som möjligt har tillfälle att titta. Antingen har man en öppen visning för alla som önskar komma, då behövs ingen föranmälan eller så har man bokade visningar där föranmälan krävs. Vanligtvis förekommande är även privatvisningar och förhandsvisningar. Vilket alternativ som väljs bestäms i samråd med dig som säljare.

Budgivning, bank & lånelöfte

En budgivning kan gå till på flera olika sätt, den vanligaste formen är en s.k. öppen budgivning där en eller flera intressenter kan framföra sina bud. Är man som spekulant intresserad av en bostad så är det bra att ha finansieringen klar inför visningen. Behöver man hjälp med ett lånelöfte kan man alltid kontakta en av våra mäklare, vi har god kontakt med flera banker och duktiga handläggare. En budförteckning med samtliga inkomna och framförda bud överlämnas till köpare och säljare på tillträdesdagen. För mer information kring regler för budgivningsprocessen vänligen kontakta en av våra mäklare så berättar vi mer eller skickar över informationen till dig.

Kontrakt

När det är dags att skriva kontrakt mellan säljare och köpare är det viktigt att veta att det inte är juridiskt bindande förrän båda parter har undertecknat köpekontraktet. Mäklaren upprättar alla juridiska handlingar som är nödvändiga för den specifika försäljningen. Mäklaren hjälper även till med medlemsansökan till föreningen (vid köp av bostadsrätt) samt bistår med underlag som banken behöver.

Handpenning

Normalt så betalar köparen till säljaren en handpenning på 10% av köpeskillingen. Detta sätts in på ett klientmedelskonto hos mäklaren till dess att eventuella svävarvillkor är uppfyllda som t.ex. besiktnings eller medlemskapsansökan till bostadsrättsföreningen. När alla villkor i kontraktet är uppfyllda, och i en lägenhetsaffär medlemskapet är beviljat, kan handpenningen betalas ut till säljaren. I detta skede regleras mäklarens arvode mot handpenningen.

Flytt/flyttstäd

Om inget annat avtalats är du som säljare ansvarig för att bostaden är utrymd och väl rengjord inför tillträdesdagen. Mäklaren informerar om vad som är fast och lös egendom, samt hur en flyttstädning ska gå till. Vi rekommenderar att man tar hjälp av en städfirma, då städningen oftast visar sig vara ett större arbete än förväntat.

Tillträde

Parterna blir i god tid före tillträdet kallade till mötet på mäklarens kontor. På tillträdesdagen tar köparen över ansvaret för bostaden och nycklar överlämnas. En likvidavräkning upprättas av mäklaren, där slutlikviden ska överföras från köparen, eventuella lån som säljaren har ska lösas och resterande del sättas in på säljarens konto. Gäller det en fastighet ska lagfart sökas, vi upprättar ett köpebrev och skickar det vidare i original till köparens bank som oftast är den som hanterar ärendet vidare med lantmäteriet.
Genomgång av den lagstadgade mäklarjournalen, där man tillsammans går igenom mäklarens arbete, ansvar och det som genomförts genom hela affären. Från första träffen med säljaren till överlämnande av nycklar.

Vi påminner om allt som är viktigt att tänka på vid ett bostadsbyte, exempelvis att meddela ägarbyte, anmälan el, VA, teckna hemförsäkring, sophämtning, slamtömning, informera ev. samfälligheter m.m.

Reavinstberäkning

Önskar man så kan mäklaren hjälpa till att beräkna hur mycket som skall betalas i vinstskatt efter försäljningen och vad man potentiellt får över i handen. Du som säljare får då lämna uppgifter på vad som är gjort i bostaden sedan du köpte den. Med detta som underlag kan mäklaren sedan göra en uträkning och även skriva ut en bilaga K5-blankett för fastighet och K6-blankett för bostadsrätt som är en bilaga till deklarationen. Deklarationen görs året efter man skrivit kontraktet, men underlaget kan fyllas i när som helst. Får man en reavinst och en skatt som ska betalas bör man göra en fyllnadsinbetalning i mitten av februari året efter kontraktet är skrivet för att slippa extra kostnader.

Vi lämnar ut en mall för beräkning av kapitalvinst med de uppgifter som behövs.

Efter lyckad försäljning

Vi är väldigt familjära i vårt sätt att arbeta och allt som oftast får vi följa och hjälpa flera generationer inom samma familj till den som precis sålt eller köpt en bostad.

Det är väldigt vanligt att man renoverar, bygger om eller bygger till på sin nya bostad, då är man såklart varmt välkommen att kontakta oss för en värdering. Eller bara för att visa upp vad man har gjort, det är alltid kul för att se hur det har blivit.

Med en bra relation samt tidigare och löpande kunskap om bostaden så blir det väldigt smidigt om-/när det blir dags att byta bostad igen.

Tveka inte på att höra av dig vid frågor och funderingar.