Sälja bostad - Mäklare Nynäshamn, Hus & Hem på Södertörn

Sälja bostad

Fastighetsmäklare i Nynäshamns kommun.

Hus & Hem på Södertörn bildades 1998 har sedan dess varit verksamt i bla Nynäshamns kommun.

Vår strävan är inte att vara störst och ha flest försäljningar utan stället lägga mer vikt på kvalitet än kvantitet, att kunna vara mer personliga och ha mer tid för varje uppdrag.

Fokus på varje enskild affär

Vi arbetar långsiktigt och lägger en stor vikt vid kvalité och jobbar hårt för att du ska komma tillbaka nästa gång det är dags att byta boende.

För att du som kund alltid ska bli sedd, hörd och känna en trygghet i din kanske viktigaste affär ser vi till att aldrig jobba med för många objekt samtidigt.

I en marknad där objekt sålts snabbt blir fastighetsaffärer bara snabba transaktioner för vissa mäklare, så arbetar inte vi!

Erfarna lokala mäklare

Hus & Hem på Södertörn bildades 1998 har sedan dess varit verksamt i bla Nynäshamns kommun.

Vår strävan är inte att vara störst och ha flest försäljningar utan istället lägga mer vikt på kvalitet än kvantitet, att kunna vara mer personliga och ha mer tid för varje uppdrag.

Styling & Foto

Vi erbjuder just nu kostnadsfri enklare styling vid behov för att anpassa inredningen efter vad som fungerar bäst på Hemnet och annan annonsering så fler kommer på visningen.

Fotograferingen utförs av proffsfotografer som alltid jobbar hårt för att bilderna på ditt hem ska bli så säljande som möjligt och attrahera fler spekulanter.

Marknadsföring

Vi annonserar i första hand på Hemnet som är den klart dominerande platsen för bostäder till salu. Självklart så finns det en annons på vår egen hemsida. Vi använder oss av facebook och instagram för att nå ut till så många som möjligt. En snygg skylt i kontorsfönstret blir det också.

Så säljer vi din bostad

Första kontakten

När du går i tankarna att byta bostad behöver man oftast börja med en värdering av sin nuvarande bostad.

Vi gör en värdering av bostaden och återkommer med en offert på försäljning och förslag på tidplan, ev förslag på åtgärder innan försäljning, en preliminär kapitalvinstberäkning och nettokalkyl.

Förmedlingsuppdrag

När du tagit det viktiga beslutet och bestämt dig för att sälja med oss upprättas ett förmedlingsuppdrag som ska skrivas under av säljare och mäklare.

Vi tackar ödmjukt för förtroendet och gör vårt allra bästa i varje affär.

I förmedlingsuppdraget som oftast skrivs på 3 månader står villkoren för förmedlingen.

Besiktning/försäkring

Vill man vara väl förberedd kan en förbesiktning av bostaden utföras. Det är mer vanligt när det gäller hus än lägenhet. Besiktningen ger en grund för köpare att lättare ta beslut om de är intresserade av bostaden och vilket bud man vill lägg, vilket pris man är beredd att betala. Besiktningen är oftast även grund för en sk säljarförsäkring. En säljare är ansvarig i 10 år efter försäljning för dolda fel när det gäller hus/fastighet och 2 år när det gäller en bostadsrätt.

Fotografering

Inför fotograferingen så får du som säljare tips och råd på vad man kan göra för att framhäva din bostad på ett sätt så att den tilltalar en specifik eller en så bred målgrupp som möjligt. Viktigt både inför fotograferingen och inför visningen.

Som hjälpmedel inför fotograferingen får du en checklista så du enkelt kan checka av rum för rum. Vid behov så hjälper vi även till med enklare styling alternativt tipsar om en bra stylist. Vi skräddarsyr alltid våra fotograferingar och anlitar professionella fotografer för bästa möjliga resultat.

Faktainsamling

För att minimera frågetecken och kunna skapa och säkerställa en så trygg och smidig affär som möjligt så är det viktigt att mäklaren får en bra uppfattning och kunskap om bostaden. Som säljare kommer du att få ett underlag från din mäklare där du kan uppge det du känner till om din bostad. Vid behov så hjälper vi såklart till att ta kontakt med kommunen, lantmäteriet, bostadsrättsföreningen eller vad det kan tänkas vara för att få fram nödvändiga handlingar om sådana finns att tillgå.

Beskrivning

Utifrån den faktainsamling som gjorts upprättar mäklaren en beskrivning som ska godkännas av säljaren. Här väljs även de bilder som ska användas i marknadsföringen.

Marknadsföring

Vi har stora möjligheter till att skräddarsy marknadsföringen. Främst används Hemnet och vår egen hemsida för att nå ut till den målgrupp som aktivt letar ny bostad, vid behov så används även marknadsföring i sociala medier för att nå ut till mer specifika områden och målgrupper. Utöver den offentliga marknadsföringen så har vi oftast ett brett kontaktregister med potentiella intressenter som tidigare visat intresse för en liknande bostad i ditt eller liknande område, dessa intressenter blir såklart kontaktade och informerade om att din bostad är till salu. En snygg skylt i kontorsfönstret blir det också.

Visning

När bostaden annonserats ut och varit tillgänglig under 1-2 veckor sker första officiella visningen. Detta sker oftast på helgen då så många som möjligt har tillfälle att titta. Antingen har man en öppen visning för alla som önskar komma, då behövs ingen föranmälan eller så har man bokade visningar där föranmälan krävs. Vilket alternativ som väljs bestäms i samråd med säljaren.

Budgivning, bank & lånelöfte

En budgivning kan gå till på flera olika sätt, den vanligaste formen är en s.k. öppen budgivning där en eller flera intressenter kan framföra sina bud.

Är man intresserad av en bostad så är det bra att ha finansieringen klar, behöver man hjälp med ett lånelöfte kan man alltid kontakta en av våra mäklare, vi har god kontakt med flera banker och duktiga handläggare. En budförteckning med samtliga inkomna och framförda bud överlämnas till köpare och säljare på tillträdesdagen. För mer information kring regler för budgivningsprocessen vänligen kontakta en av våra mäklare så berättar vi mer eller skickar över informationen till dig.

Kontrakt

Nu är det dags att skriva kontrakt mellan säljare och köpare. Det är viktigt att veta att det inte är juridiskt bindande förrän båda parter har undertecknat köpekontraktet. Mäklaren tar fram alla juridiska dokument som krävs. Mäklaren hjälper även till med medlemsansökan till föreningen samt bistår med underlag som banken behöver.

Handpenning

Normalt så betalar köparen till säljaren en handpenning på 10% av köpeskillingen. Detta sätts in på ett klientmedelskonto hos mäklaren till dess att eventuella svävarvillkor är uppfyllda som tex besiktning. När alla villkor i kontraktet är uppfyllda och i en lägenhetsaffär medlemskapet är beviljat kan handpenningen betalas ut till säljaren. I detta skede tar mäklaren ut sitt arvode ur handpenningen.

Flytt/flyttstäd

Om inget annat avtalats är du som säljare ansvarig för att bostaden städas. Mäklaren har vid kontraktstillfället informerat om vad som ingår i en flyttstädning. Vi rekommenderar att man tar hjälp av en städfirma då synpunkter på städning är ett av de vanligaste klagomålen en säljare kan få vid en försäljning.

Tillträde

Parterna ska i god tid före tillträdet bli kallade till mötet. På tillträdesdagen tar köparen över ansvaret för bostaden och nycklar överlämnas. Säljare och köpare träffas i vanliga fall på mäklarens kontor för att föra över slutlikviden. En likvidavräkning upprättas. Eventuella lån som säljaren har ska lösas och resterande del sätts in på säljarens konto. Gäller det en fastighet ska lagfart sökas, detta sköter oftast köparens bank.

Vi påminner om allt som är viktigt att tänka på vid ett bostadsbyte, meddela ägarbyte, anmälan el, v/a, teckna hemförsäkring, sophämtning, slamtömning, informera ev samfälligheter.

Genomgång av den lagstadgade mäklarjournalen, där man tillsammans går igenom mäklarens arbete, ansvar och det som genomförts genom hela affären. Från första träffen med säljaren till överlämnande av nycklar.

Reavinstberäkning

Nu är försäljningen klar men det återstår en del för säljaren att göra och det är att deklarera försäljningen, året efter kontraktet är skrivet.

Önskar man så kan mäklaren hjälpa till att beräkna hur mycket skatt som skall betalas. För att kunna göra detta behöver säljaren fylla i uppgifter på vad man gjort i bostaden sedan man köpte den. Bra att göra när man fortfarande bor i bostaden som man sålt. Med detta som underlag kan mäklaren sedan göra en uträkning och även skriva ut en bilaga K5 för fastighet och K6 för bostadsrätt som är en bilaga till deklarationen. Deklarationen görs året efter man skrivit kontraktet men underlaget kan fyllas i när som helst. Får man en reavinst och en skatt som ska betalas bör man göra en fyllnadsinbetalning i mitten av februari året efter kontraktet är skrivet för att slippa extra kostnader.

Vi lämnar ut en mall för beräkning av kapitalvinst med de uppgifter som behövs.

Efter lyckad försäljning

Vår kontakt och omtanke om kunden upphör inte efter tillträde. Ofta kommer vi tillbaka till bostaden för att se om och tillbyggnader, renoveringar. Kanske önskas en värdering.

Och ofta kommer vi tillbaka när det är dags att byta bostad igen. Vi har många återkommande kunder och det är en ära att få förtroendet igen. Det är många bostäder vid sålt flera gånger under mer än 20 år i Nynäshamn.

Tveka inte att höra av er för frågor och funderingar.